UNA IMMERSIÓ AL MÓN DE L’ÒPERA I L’ORATORI DE NADAL, DE J. S. BACH, PER PREPARAR EL NADAL QUE JA S’ACOSTA.

El passat dimecres, 18 de desembre, un grup nombrós de socis de les Aules es desplaçà a Barcelona, en una sortida de tarda, amb dos objectius: portar a terme dues activitats  a l’edifici de Caixaforum, i assistir, al vespre, al Palau de la Música per sentir un dels dos concerts que Jordi Savall ha dirigit, centrats en les sis cantates de l’Oratori de Nadal, de Johann Sebastian Bach.

La tarda a Caixaforum inclogué, per una banda, una visita guiada al mateix edifici, aquest edifici emblemàtic del Modernisme industrial català, que bastí Puig i Cadafalch a la falda de Montjuïc entre 1909 i 1912 i que va ser, en els seus inicis, la Fàbrica de filats i teixits Casaramona, la qual funcionà com a tal durant tot el primer terç de segle. Després de la guerra, l’edifici va ser utilitzat com a caserna de la policia nacional i, finalment, se’n va fer una restauració molt respectuosa i acurada, que avui acull aquest equipament cultural i que ha estat declarada Bé Cultural d’Interès Nacional.

Per altra banda, la visita a l’exposició titulada Òpera, passió, poder i política centrà gran part de l’interès de la jornada, en immergir-nos en el món de l’òpera i, per extensió, de la vida social urbana de les principals ciutats europees en els últims quatre segles. Una exposició que ha estat possible gràcies a la col·laboració entre el Victoria and Albert Museum i la Royal Opera House de Londres, que hi han posat en comú gairebé tot el material exposat  (programes, vestits, elements ornamentals…).

El seu recorregut ens permeté traslladar-nos a diferents èpoques i diferents països, tot contemplant elements diversos de la vida i la societat burgeses,  i deixant-nos embolcallar pel so de les àries més emblemàtiques de cada obra seleccionada, en una experiència immersiva extraordinària.

La passejada, pautada per unes audioguies molt eficients, ens va portar des de Venècia, Londres i Viena,  Milà, París i Dresden … fins a fer una especial aturada a la Barcelona  de tombant de segle XIX-XX, la Barcelona dels anys daurats del Liceu. I tot plegat serví per recordar-nos que l’òpera ha estat sempre, i continua essent, el reflex de moments històrics, de mentalitats, tendències estètiques i formes de vida canviants, i fins i tot de revolucions, ja que en molts dels seus títols han confluït la política amb la música i el disseny, creant obres d’art total i valor testimonial incalculable.

Finalment, ja de vespre i després d’una passejada per la ciutat i la seva ambientació nadalenca, vàrem entrar al Palau de la Música per escoltar les tres últimes cantates de l’Oratori de Nadal que Johann Sebastian Bach escrigué perquè fossin interpretades durant les celebracions litúrgiques del Nadal de 1734 a les dues principals esglésies de la ciutat de Leipzig. Si per als luterans la música és el camí per arribar a Déu, aquest oratori en deu ser una de les mostres més grandioses. I poder gaudir-ne de la mà del mestre Jordi Savall va ser una experiència extraordinària i una introducció impagable a les festes que ja tenim a tocar.

Aquesta entrada ha esta publicada en Sin categoría. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s