UN TAST DE L’ÒPERA TURANDOT , DE GIACOMO PUCCINI, A LES AULES

Dimecres, 9 d’octubre, Pol  Avinyó, musicòleg i crític musical lligat professionalment al gran Teatre del Liceu, pronuncià a les Aules una conferència centrada en l’òpera Turandot, de Giaccomo Puccini. La intenció d’aquesta xerrada era  preparar l’anada a Barcelona, el proper dimecres, dia 16, d’una bona colla de socis de l’entitat, per veure’n la representació al mateix Liceu, que l’ha programada amb un desplegament espectacular de mitjans, per tal de recordar que el mes d’octubre de 1999, és a dir, vint anys enrere,  aquesta mateixa òpera de  Puccini va ser triada per reinaugurar el teatre, després de l’incendi que va patir el 31 de gener de 1994.

La xerrada tenia per objectiu fer conèixer els elements essencials de l’obra (autor, context cultural en què va ser creada i estrenada, personatges, temes …) a un públic que ja estava molt motivat d’entrada, i es desenvolupà de manera ordenada i didàctica, combinant les  explicacions amb la visualització i audició de determinats fragments emblemàtics, cosa que permeté al conferenciant d’anar fent comentaris i puntualitzacions sobre aspectes concrets.

Fou així com els assistents varen saber que l’origen de la història en què es basa el llibret forma part de la cultura tradicional persa, i que al llarg dels segles es va anar modificant i enriquint a mesura que es transmetia per via oral i s’expandia cap a Occident.  És, en definitiva, una faula oriental centrada en una Xina absolutament desconeguda i  irreal per al públic de l’època, i això explica d’alguna manera el seu  ambient atemporal i el seu to de conte popular, en què tots els caràcters s’extrapolen (la grandesa dels escenaris, l’ambició del príncep, la gèlida maldat de Turandot, l’amor incondicional de Liu…). I també explica que hi apareguin temes de la narrativa més antiga i fantasiosa (els enigmes o proves a resoldre abans de l’alba per tal de conquerir la dama, el regne …) i que tot acabi prenent un aire gairebé màgic.

La conferència també va perfilar una mica la figura de Puccini (1858-1924) i l’ambient en què es va moure i va crear les seves obres, així com els factors personals i familiars que possiblement motivaren que Turandot , quan ell  va morir, restés inacabada, amb la partitura aturada just després del passatge de la mort de Liu. El 1926, per a l’estrena de l’òpera, que es va fer a l’Escala de Milà, un altre compositor li escrigué, amb més o menys fortuna, un desenllaç, que és el que s’ha anat interpretant fins avui i el que nosaltres sentirem. Segurament aquestes precisions ens en faran entendre molt millor tons, colors i matisos.

A continuació, el conferenciant se centrà en els personatges i  en els cantants de primeríssima fila que els interpretaran el dia 16: Lise Lindstrom serà aquesta Turandot torturada pel record d’una àvia que visqué sotmesa i maltractada pel príncep estranger que la prengué per esposa, raó per la qual ara ella es nega a permetre que la història es repeteixi.   El príncep Calaf, que vol abans que res aconseguir el tron, el veurem  encarnat en  Gregory Kunde. I Anita Hartig posarà veu al sentiment d’amor generós i abnegat fins a les últimes conseqüències que expressa l’esclava Liu, disposada a morir abans que a delatar l’home que estima.

Tot plegat va permetre que els assistents es fessin una idea clara del contingut general de l’òpera, a l’espera de poder gaudir-ne  el proper dimecres i, a més, de poder descobrir el muntatge escènic grandiós amb què el Liceu  l’ha envoltada  per convertir-la en un gran espectacle.

Aquesta entrada ha esta publicada en Sin categoría. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s