MITES I REALITATS SOBRE L’ALIMENTACIÓ

CONFERÈNCIA SOBRE NUTRICIÓ A LES AULES DE CULTURA

El passat dimecres 25 d’octubre, la doctora olotina en Salut Pública Nutricional i professora de la Universitat  Oberta de Catalunya  Anna Bach i Faig, oferí a les Aules una conferència destinada a aportar idees i, sobretot, a desfer molts dels mites i tabús que corren sobre l’alimentació humana.

Partint dels grans canvis alimentaris que s’han produït a la nostra societat en el darrer segle, des de la fam de postguerra  i la dieta mediterrània generalitzada en un entorn eminentment rural, fins a la situació actual, marcada per les presses, els àpats fora de casa i una publicitat omnipresent i desmesurada, la conferenciant mostrà la necessitat de posar les coses al seu lloc en matèria alimentària, donant d’entrada un parell de conceptes clau.

  • És important el què mengem, i en aquest punt insistí en la necessitat d’equilibrar els nutrients que ingerim -proteïnes, calories, hidrats de carboni …-, atenent a la taula alimentària que tots hem conegut en un moment o altre i que adjuntem per si de cas.

  • Però també és important el com mengem, l’aspecte convivencial dels àpats, que ens ha de permetre  gaudir-los amb calma, en companyia de persones properes,  i associar-los amb converses, intercanvi i, en definitiva, escalf humà.

A continuació, el discurs es decantà cap a la negació de determinats mites que s’han estès indegudament en una societat sovint desorientada respecte a aquests temes:  no hi ha aliments que engreixin o aprimin –el que cal és ingerir-los amb mesura i equilibri-;  no hi ha dietes de validesa  universal i  perfecta –cadascú ha de trobar les seves pròpies fórmules-;  no és bo prescindir de cap tipus d’aliment per sistema –tots aporten quelcom, si es prenen en la mesura justa-.

No cal, en definitiva, fer gaire cas de modes, preceptes o consells  que sovint ens arriben amb un to maximalista (cal menjar només …, o bé cal suprimir totalment ...) i sense cap mena de garantia.  Ni cal fer cas d’una publicitat, gairebé sempre promoguda pels grans grups de la indústria alimentària. La paraula “light” no dóna carta blanca per menjar tanta quantitat com vulguem: el productes “light” contenen un 30% menys de calories que els seus homòlegs no light. Però en alguns casos continuen sent aliments altament calòrics.

El que cal és tornar a la lògica, l’equilibri i el sentit comú de les àvies, amb els seus llegums cuits amb calma, les seves verdures amanides amb bon oli,  les seves plates de fruita del temps, els seus plats de cullera, tot plegat elaborat sempre amb cura i equilibri.

En resum, la xerrada arribà a la conclusió que l’equilibri, la varietat dels aliments, la hidratació  i el sentit comú són factors determinants per a una bona nutrició; i afegí  què moure’s,  dormir bé i saber “escoltar” el propi cos i fer-li cas són altres elements que resulten també  essencials per garantir la nostra salut.

A la sortida, la majoria dels comentaris dels assistents oscil·laven entre  una certa mala consciència  amb prou feines expressada i  un munt de seriosos  propòsits  d’esmena cara al futur. El cas és que el tema no deixà ningú  indiferent.


A continuació adjuntem un llistat de suggeriments i consells amb els quals  la conferenciant va acabar la seva xerrada, per si poden ser del vostre interès:

En primer lloc, una sèrie informacions importants:

  • Les proteïnes cal que aportin només el 10-15% de les calories totals. Són els principis immediats que menys hem de menjar.
    • Aliments rics en proteïnes: peix, carn
  • De lípids o greixos n’hem de menjar un 30-35%.
    • Aliments rics en greixos: oli, mantega
  • D’hidrats de carboni un 50-55%. És del que més hem de menjar!
    • Aliments rics en hidrats de carboni: pasta, arròs, patates, verdures, fruites…
  • Les fruites i verdures són un grup d’aliments, en general, poc calòric, que aporten vitamines i minerals necessaris pel nostre cos.
  • És millor menjar una peça de fruita que beure un suc de fruites, ja que la peça de fruita aporta menys sucres que el suc de fruita i conté més fibra.
  • Aquest grup d’aliments està a la base de la piràmide. Per tant, en podem menjar amb abundància diàriament.
  • es recomana el consum de lactis per la seva quantitat de calci i perquè en són la font més absorbible. En cas d’intolerància, no és imprescindible consumir-los, però llavors caldrà tenir-ho en compte per evitar deficiències i consumir en la dieta altres aliments que en siguin rics, com els fruits secs, els llegums, les llavors o algunes verdures que són fonts d’aquest mineral.
  • L’aigua no té calories i per tant NO engreixa. Cal prendre-la en quantitat abundant (1,5l aprox.) abans, durant i després dels menjars. No importa quan la prenguem, però cal que en prenguem durant tot el dia. Restringir l’aigua de beguda és perillós!!!
  • Els refrescos SÍ que tenen calories. Un got de refresc és com prendre 4 tarrons de sucre.
  • Les begudes alcohòliques també tenen calories (un terç de cervesa proporciona unes 130kcal).
  • Alcohol, olis, greixos, sal i dolços estan a la punta de la piràmide alimentària (és del que menys hem de menjar!!)

I divuit preguntes per qüestionar els nostres hàbits:

  • Fas activitat física adaptada a les teves possibilitats (30-40’ cada dia)? Mai no és tard per començar! I millor a l’aire lliure!
  • A part de moure’t, fas algun altre tipus d’exercici? Necessites també exercicis de força, de flexibilitat, d’ equilibri i de relaxació!
  • Estàs assegut més d’una hora seguida? Aixeca’t sovint, fent moviments, estiraments o caminant!
  • 4.- T’ha canviat el pes recentment? Si observes canvis de pes, informa’n als professionals sanitaris!
  • Dorms almenys 6 hores seguides? Cal mantenir uns horaris regulars i unes rutines abans d’anar a dormir!
  • Et relaciones i et comuniques amb el teu entorn? Allunya la solitud i gaudeix de la vida!
  • Mengeu 5 peces de fruita fresca i verdura cada dia? Són imprescindibles per mantenir-se vital i sa; així com posar varietat i color a l’alimentació!
  • 8.- Prens 3 racions  al dia de làctics? Els teus ossos t’ho agrairan!
  • Menges diàriament peix, ous, llegums o carns magres? T’ajudarà a mantenir la musculatura!
  • Utilitzes habitualment oli d’oliva? L’oli d’oliva verge per amanir!
  • – Prens habitualment un grapat fruita seca (nous, ametlles, avellanes…) sencera o triturada? En pots afegir a guisats, cremes, iogurts o amanides!
  • -Fas 4-5 àpats al dia? Aproximadament 3 hores entre cada àpat!
  • – Sopes al voltant de dues hores abans d’anar a dormir? Dormiràs millor si ja has fet la digestió!
  • – El sopar és per tu un “petit dinar”? Sopa lleuger: igual com el dinar però amb menys quantitat!
  • -Beus aigua encara que no tinguis set? També compten les infusions, les gelatines, els brous vegetals i els sucs de fruites naturals!
  • -Combines diferents tipus de cocció? Variades i senzilles, adaptant la textura a  les teves necessitats!
  • – Gaudeixes del menjar a taula, i sempre que es pugui amb companyia? Menjar en companyia et facilita les relacions!
  • – Menges ràpid? Mastegar bé t’ajudarà a digerir i aprofitar millor els aliments!

Enllaç per aprofundir: Consells saludables per a les persones grans.

Aquesta entrada ha esta publicada en Sin categoría. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s